Få med deg når Ghopi besøker Unni hjemme på kjøkkenet

Vi er invitert på kjøkkenet til Norwegian Wood-aktuelle Unni Wilhelmsen. I høyre hjørne, med utsikt over Oslofjorden og halve Oslo, er det satt av plass til ett lite studio med et godt utvalg instrumenter hengende på veggen. Ikke noe rart med det, i etasjen under har nok arkitekten tenkt seg stue, men Unni har tenkt seg soverom! For Unni er en artist som går sine egne veier.

– Jeg har alltid gjort ting litt baklengs, i forhold til andre folk, sier hun selv.

Anså musikk for å være en privatsak

Under samtalen med Ghopi kommer det frem at karrieren hennes hadde litt trang fødsel, da hun levde i den formening at musikk var en privatsak, ikke noe man plaget andre med. – I starten satt jeg bare hjemme og holdt på for meg selv, og plutselig hadde jeg nok låter til to plater, smiler hun. Nå lever hun av å være kunstner.

– Og jeg bruker 90 prosent av livet mitt på kjedelig kontorarbeid direkte knyttet til den jobben, sier hun lett oppgitt.

Lys og bilde har blitt viktigere enn musikken

Unni er mye mer opptatt av musikken enn staffasjen rundt. Hun kan irritere seg over sminkefolk som skal smøre brunkrem på en hånd som i neste øyeblikk skal spille på en 50 000 kroners gitar.

– Det er helt klart at lys er viktigere en lyd nå for tiden, sier hun og undrer seg over hvem det egentlig er naturlig for med sommerbrune hender i januar!

Ønsker seg publikum som følger med på scenen

Di Derre feirer 25 års jubileum på Norwegian Wood lørdag 16. juni, og de satser på å få med seg et feststemt publikum.

Selv om Unni foretrekker mindre scener når hun opptrer alene, synes hun det er stas å spille for et festivalpublikum med band. – Det kan det bli skikkelig trykk av. Og hun oppfordrer alle i publikum til å følge med på det som skjer på scenen, da får man mest igjen for billetten.

Få med deg resten av samtalen mellom Unni og Ghopi i vår Woodcast, her.

Video:

Lyd:

Unnis første opptreden på NRK for en million mennesker

Her kan du se Unnis første opptreden, for en million mennesker på NRK, på selveste Gudsjelovkvelden 15. mars 1996.

Foto i denne artikkelen: Johs. Bøe.